We zijn alweer halverwege

15 juli 2019 - Chiang Rai, Thailand

Na enkele dagen van geen of slechte WiFi kunnen we eindelijk weer wat laten weten.

Na een lange reis en de bezichtiging  van enkele tempels die zeker de moeite waard waren zijn we aangekomen in Phitsanulok. Een plaats midden in noord Thailand met een meer dan prima hotel voor een overnachting. De plaats is niet indrukwekkend maar er zijn er toch op uitgegaan met de groep. Deze keer met riksja’s die bijna niet meer voorkomen in Thailand maar hier nog wel. De riksja heeft ons naar een markt gebracht waar we plaatselijke ‘lekkernijen’ konden proeven. Vrijwillig konden we genieten van krekels, sprinkhanen, kakkerlakken, rupsen en wormen. Een soort voorafje voor het latere menu. Een deel van de groep en ook Johan heeft er meerdere geproefd. Recepten zijn na het proeven niet uitgewisseld maar vies was het zeker niet. Met een kleine tussenstop met vermaak zijn we naar een prachtig restaurant gebracht aan het water met een fantastische view over de rivier. Terugkomend op de riksja, we kunnen veel handelen en zeker verschillen in cultuur maar het laten rijden door een riksja gaf ons een schuldgevoel. Een Hollandse reus die wordt rondgereden door een Thaise dwerg van 58-jaar (echt waar) met een riksja zonder versnellingen in een drukke stad met heuvels...... We hebben ons schuld gevoel maar afgekocht met een goede fooi.

De volgende dag konden we ‘uitslapen’ tot 6uur. Om half acht zouden we namelijk bij de monniken langs gaan om ze eten te geven (ze krijgen standaard eten van het volk, elke ochtend in heel Thailand) en de zegen te ontvangen. Mooi tafereel waarbij het eten wat gegeven is met een kleine omweg direct weer op dezelfde verkoop tafel komt. Dat gebeurt alleen in degrote steden omdat ze daar eten genoeg hebben. Buiten de stad zijn ze er echt van afhankelijk. Na een korte busrit zijn we aangekomen in Sukhothai een eerdere hoofdstad van Thailand. Hier hebben we al fietsend door een historisch park (op Unesco werelderfgoedlijst) enkele ruïnes van tempels bekeken die wederom indrukkend waren hoewel de tempelmoeiheid wel langzaam begint toe te slaan. Daarna hebben we de langste reisdag van het programma gehad met 600km en ca 8uur rijden met tussendoor een prachtige omgeving die veel goedmaakt. Rijstvelden, bossen, heuvels, bergen, enz.

Na dus de lange reis kwamen we aan in Chang Rai helemaal in het noorden van Thailand vlak bij de grens. Geen echt hotel maar eigen luxe huisjes voor iedereen. Ook voor Ilse een eigen huis. Heb begrepen dat het tijdelijk is dat ze op haar zelf woont😉.  Vandaag konden we uitslapen tot 7uur. Echt wel lekker een keer. Na het ontbijt zijn we naar de noordelijke grens gereden naar de bekende gouden driehoek met een opium verleden en hebben we een bezoek gebracht aan het opium museum. Daarnaast was ook het drielandenpunt waar we een prachtig vergezicht hadden op Miamar (Birma), Laos en dus Thailand. De landen zijn gescheiden door de Mekong rivier. Kortom het Vaals van hier maar dan met een beter uitzicht. Rond de middag hebben we een bezoek gebracht aan een echte bergstam en ook daar gegeten. Heel bijzonder om de contrasten te zien en vooral de lage levensstandaard hoewel er wel auto’s en mobieltjes waren.

Vanmiddag nog even bijgekomen in het zwembad en vanavond nog even naar Chang Rai geweest naar een markt en daarna, je gelooft het niet, bij een Hollands restaurant gegeten. Prima gehad.

Al met al zit de eerste week er op en hebben we het enorm naar de zin. Vooraf waren we toch wat benauwd over de moesontijd en de hoeveelheid regen die daarbij hoort. Tot nu toe hebben we het vooral ‘benauwd’  omdat er nog geen druppel gevallen is. Zal nog wel veranderen maar dit hebben we alvast te pakken.

Morgen weer een actieve dag die eindigt in een nieuwe plaats iets zuidelijker, Chiang Mai.

95C1C025-DEFA-4992-8093-05D71B1EC12D55554B91-F7E2-4DE6-BF44-7AEBC41975AF21A2AB7D-70E0-4EC2-BA24-9E89C98529B1BB633BF6-E9EB-4548-8AB9-F0CA6D143703FEA92D58-7960-4B28-87E5-EBB8743291BCC5C27AE8-F9EE-45AE-B4F2-692684ED8076EE97BAB6-0918-498E-B5CD-45CEA4CB716D490AFA51-399E-47F2-808E-FFA7CDE87B6562FB804F-1600-4361-9323-485EACA5B417E4CEE712-B7F0-4B85-BF3E-1C113767C049

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl